En del lokomotivmodeller har fra fabrikk tildels svært dårlig strømopptak. Dette gjelder for eksempel Lima-modeller av tidligere årgang.
Som eksempel har jeg her valgt en El-13 maskin fra Lima. Denne har strømopptak på kun 4 av 8 hjul, og strømopptaket skjer via en fosforbronse-fjær som sleper på akslingene.
På denne maskinen har jeg tidligere prøvet (…og feilet) med en del forskjellig løsninger. Så kom jeg på ideen med å benytte kontakttunger fra releer til slepekontakter mot hjulene. Etter å ha plukket fra hverandre en del forskjellig reletyper, har jeg funnet et som passer godt til formålet. Dette releet har passelig lange og myke kontakttunger og gullpletterte kontaktpunkter.
Releet jeg benyttet var et hullmontert printrele av fabrikat Kuhnke, men det finnes et utall andre typer som også kan benyttes.
Etter å ha fjernet plastdekslet som dekker releet, klippet jeg forsiktig vekk de to kontakttungene inni:
Som man kan se av bildet over, er kontakttungene på dette releet doble, noe som gjør dem enda mer egnet til formålet.
Det man trenger i tillegg er en stripe med kobberplate, jeg benyttet 0.2 mm kobber, som er så tynt at man kan klippe det til med en vanlig saks. Denne platen skal fungere som feste for kontakttungene og ledningen videre til motoren.
Så loddes kontakttungene på kobberplaten samt tilførselsledningen som skal til motoren, se bilde under. Bøy kontakttungene ut fra kobberplaten i passende vinkel slik at det blir god kontakt mellom hjul og kontakttunge.
Når delene er loddet sammen kan platen festes til boggien på loket, mellom hjulets innerside og boggien. Denne kan festes med passende festemiddel, jeg foretrekker cyanoakrylatlim. Plasseringen kan sees på bilde under, der den ene akslingen er tatt av for å vise kontakttungens plassering.
Midt i bildet sees den originale kontaktfjæren, mens de nye kontaktfjærene blir slepende mot innersiden av hjulene.
Etter at kontaktfjærene er satt på plass og ledningene er tilkoblet motoren (pass på riktig polaritet!), er tiden inne for å prøvekjøre loket. Det blir nok fortsatt ikke noen supermodell ut av dette, men en sporbar forbedring bør iallefall merkes.
Her sees tilsvarende utført på boggien til en Lima El14:
Disse kontaktfjærene kan selvfølgelig med hell også benyttes til strømopptak (for belysning) i vogner, se bilde under. Her er to kontaktfjærer loddet sammen, en ledning er loddet på og det hele limt med CA-lim til boggien:
Denne artikkelen ble første gang publisert 18/4 2008.